söndag 19 februari 2012

Idag har jag sytt



Inspirerad av gårdagens syfestival har jag faktiskt inte rört en virknål idag utan har istället suttit vid min symaskin. I julas fick jag boken Sy! av Cath Kidston och i boken medföljer material till en väska. Den väskan har jag sytt idag.


Den blev lite mindre än vad jag trott så storbusan är nu stolt ägare och lillbusan ska också få en likadan väska men i annat tyg. Det var riktigt roligt att sy och jag råkade bara ut för ett missöde. Det var öglan till knappen på framsidan som jag sydde fel och eftersom det bara är just så mycket material man behöver så fick jag försöka rädda den så gott jag kunde (=söm på rätsidan istället för avigsidan). Men det blev bra, jag är nöjd!

Jag fick min symaskin för 5 år sedan och har inte hunnit med att sy så mycket sedan dess. Jag är också en sån person som tycker det är lite tråkigt att inte kunna saker och ting och istället för att t ex läsa instruktionsboken så kör jag bara på. Men jag har faktiskt letat fram instruktionsboken nu och med hjälp av den sydde jag så snygga knapphål. Det var hur enkelt som helst eftersom maskinen skötte allt jobb. Det enda jag behövde göra var att byta pressarfot, trycka på pedalen och vrida på några rattar då och då :)


Det har varit en riktigt rolig och kreativ helg! Jag mår bra när jag får skapa något!

2 kommentarer:

  1. Superfin, jag har också lust att du, men behöver inspiration..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)
      Boken jag skrev om i inlägget har en del roliga syprojekt och sen att det är färidgklippta tygbitar till väskan att bara sy ihop är ju rätt bekvämt ;)

      Radera